Ajans Başkanı ve Kreatif Direktörümüz Ramazan Güler'in bağımsız ajanslarla ilgili görüşü


(MediaCat)Son dönemde bağımsız reklam ajansları yüksek bir yaratıcı performans gösteriyor. Her gün reklamcılıkla ilgili haber kaynaklarında, reklam yarışmalarında bağımsız ajanslar tarafından gerçekleştirilen ufuk açıcı işlerle karşılaşıyoruz. Globalde Nike, Coca-Cola gibi büyük reklamverenler bu tür ajanslarla çalışmayı tercih ediyor. Sizce bu yaratıcı performans artışının ardındaki temel dinamik ne?

Dünyada büyük reklamverenlerin bağımsız ajanslarla çalışması, reklam sektörü açısından elbette önemli bir değişimdir. Fakat bizi Türkiye’deki durum ilgilendiriyor. Global markaların burada faaliyet gösteren ofisleri için aynı şeyi söylemek mümkün değil. Bunun iki sebebi olabilir. Ya bu markalar, Türkiye’ye hâlâ üçüncü dünya ülkesi muamelesi yapmaya devam ediyor ya da buradaki yöneticiler risk almayı sevmiyor. Gözlemlediğim bir şey daha var. Buradaki yöneticilerde yabancı hayranlığı, had safhada.

Bağımsız ajanslardaki yaratıcı performansın artışına gelince, elbette bunun arkasında birçok dinamik var. Bana göre en önemlisi gerekli tutkuya ve risk alma cesaretine sahip olmalarıdır. Risk aldıkları için daha cesur fikirler yaratabiliyorlar.

Özellikle sosyal medyanın yükselişiyle kullanıcıların yaratıcı reklam mesajının yayılması sürecine dahil olması ajansların fonksiyonlarını değiştiriyor mu? Klasik yaratıcılıktan bir çeşit yaratıcı moderatörlüğe doğru bir geçiş olduğundan söz edilebilir mi?

Moda deyimle, önemli olan içerik üretmektir. Eğer siz ajans olarak başarılı bir fikir yaratırsanız, insanlar onu yaymak için zaten gönüllü davranırlar. Sosyal medya daha yokken, insanlar gazete ilanını kesip, iş yerinde masasının arkasındaki panoya asıyorlardı. Şimdi de beğendi bir fikri, Facebook ya da Twitter sayfasında gönüllü bir şekilde yayıyor. Burada ajansların en önemli görevi, dediğiniz gibi yaratıcı moderatör görevini iyi yapmaktır.

Dünyada dijital veya interaktif ajans denilen yeni nesil ajansların evriminin nereye doğru seyredeceğini düşünüyorsunuz? Yakın gelecekte ajanslar arası rol paylaşımında nasıl bir değişim olacağını öngörüyorsunuz?

Bu ayrıma karşıyım. Reklam ajansı elektronik bir alet değil ki; dijitalı ya da analoğu olsun. Başarılı ajans, her mecraya fikir yaratma yeteneğine sahiptir. Gelecekte, dijital ya da geleneksel ajans ayrımı olmayacak. Aynı çatı altında hem geleneksel hem de dijital mecralara fikirler üretebilen ajanslar olacak.

Sizce bağımsız bir ajans olmanın en büyük artısı ne?

Risk alma kararını özgürce verebilmektir.

Bağımsız bir ajans olmak en çok hangi konuda keşke dedirtiyor?

Keşke biz de dışarıdan “hazırlop” müşteri alabilsek.

Dünyada yaratıcı çalışmalarını yakından takip ettiğiniz ve beğendiğiniz bağımsız ajans hangisi?

Wieden + Kennedy, Fallon, McKinney, 180 Amsterdam

Dünyada bir bağımsız ajans tarafından geçtiğimiz yıl üretilen ve sizi en çok heyecanlandıran iş hangisi?

Wieden + Kennedy’nin P&G için hazırladığı “Thank You Mama” işi, beni ziyadesiyle duygulandırdı.

James Webb Young, reklamcılıkla ilgili en iyi kitapların, reklamcılıkla ilgili olmayan kitaplar olduğunu söylüyor. Sizin bu türden favori kitabınız hangisi?

Sait Faik Toplu Öyküler Serisi

Yaratıcılığın bir tweet’lik tanımını yapar mısınız?

Yartıcılık, birbiriyle ilgisiz iki şey arasında bağlantı kurmaktır.

Geçen yıl işlerinizle ilgili aldığınız en büyük övgü neydi?

Koska’nın lansmanını yaptığı Fırında Helva ürününü küçük bir reklam ve prodüksiyon bütçesiyle meşhur edip, satış patlaması yaptığımız için reklamverenimizden aldığımız “aferin” en büyük övgüydü.

Geçen yıl işlerinizle ilgili aldığınız en büyük eleştiri neydi?

Hatırlayacak kadar bende iz bırakan bir eleştiri almadım.

Dijital teknolojiler, reklamcılıkta en çok neyi değiştirdi?

Uygulamadaki yaratıcılığı.

Dijital teknolojiler, reklamcılıkta neyi değiştirmedi?

Yaratıcılığın ruhunu.